Det lilla ordet ”plötsligt”

Min redaktör skriver ”Jag har noterat en överanvändning av ordet ‘plötsligt'”. Jag gör en sökning i manuset och kan inte annat än att hålla med. Jag tänker att det skulle kunna finnas en funktion på tangentbordet, som ger en liten enkel stöt varje gång man skriver ord som man överbrukar. Bara en liten enkel (plötslig) stöt.

Vad ska man då ersätta det lilla underliga ordet plötsligt med? Det beror självklart på sammanhanget. Jag hittade dessa alternativ som visade sig passa bra:

  • oväntat
  • utan förvarning
  • med ens
  • i samma ögonblick
  • en dag .. bara
  • oförklarligt
  • helt tvärt
  • överraskande
  • av någon anledning
  • nu

Och så till det alternativ som visade sig vara ett av de bästa: tangenten ”delete”. Vid närmare eftertanke är det ganska få saker som sker plötsligt.

 

Kommentera

