Belöningstrappan

I barnens skola jobbar man med något som kallas ”konsekvenstrappan” för att hantera om ett barn inte följer skolans regler. Själv jobbar jag just nu i redigeringsarbetet med ”belöningstrappan”. Den första belöningen har jag redan fått, så att säga i förebyggande syfte. Det är min kanna te:

kannate_2

Därefter har jag två belöningar kvar under just det här skrivpasset. De infaller efter antingen en timma eller när jag har löst ett svårt problem i texten. Belöning nummer två är: att plantera om den nya blomman. Den ska flytta ur sin plastkruka och få lite mer jord runt rötterna. Det kommer att ta uppskattningsvis sju minuter.

blomma_plantera

Belöning nummer tre är att hänga tvätten och lägga i en ny maskin. Det kan kanske tyckas som en konstig uppmuntran i arbetet, men belöningarna behöver inte nödvändigtvis vara lustfyllda. De kan lika mycket handla om att få lov att resa sig upp i några minuter.

(Det blir ingen bild på tvätthögen, till det får man använda sin egen fantasi.)

Hela vitsen med belöningarna är att man portionerar ut dem och måste förtjäna dem. Om man skulle ägna sig åt dessa små göromål innan man börjar skriva, ja då blir det ingen bok helt enkelt.

Kommentera

