Ett mycket sårigt bokmanus

Jag befinner mig mitt i redigeringsfas, i första rundan av tre med redaktören. Mitt manus är just nu att likna vid en mycket sårig patient, känns det som. Det är operationer, justeringar, plåster och journalanteckningar precis överallt. Omhändertagandet av patienten växlar: Förra veckan var det redaktören som var läkaren, denna vecka är det jag. Jag har en hel, lite för lång, lista på saker som jag vill och bör hinna ändra. Jag tar mig fram punkt för punkt, sida för sida. Kväll efter kväll. Måste resa mig upp ibland när det blir sent, för att inte somna över datorskärmen. Jag påminner mig om att det är nu det är läge att inte ge upp. Försöker hänga upp mig på ljusglimtarna: I dag har jag fått utkast på bokomslag. Det är fantastiskt. Men hjälp, vad verkligt allt blev i och med det. Det ska ju bli en bok. Och då måste den bli bra.

Uppmaningen till mig själv är nu: ”Ta en bit i taget, du kommer att hinna. Och glöm inte bort hur roligt du faktiskt tycker att det är. Om någon månad kommer du att kunna se tillbaks på den här sista redigeringstiden med…”  Jag låter den känslan vara osagd, hittar faktiskt inte rätt ord just nu.

Nu måste jag resa mig upp lite igen. Jag tror inte personalen på Stockholms stadsbibliotek uppskattar att man snarkar i facksal 4.

4 reaktioner till “Ett mycket sårigt bokmanus”

  1. Det känns som du just nu håller på att ta examen i avancerad kurs i mental uthållighet. Kämpa på! Tänker på dig!:) kram! Catta

Kommentera

